Lunde skole på Kråkerøy i Fredrikstad skal fornyes og vi er engasjert som ITB ansvarlig for byggherre i prosjektet. Vi er engasjert i gruppe med ingeniør firmaet Svendsen & co AS, som har rollen som prosjektleder og er allerede godt i gang med arbeidene.
Prosjektet består av flere faser, hvor noe innebærer riving og nybygg, mens noe innebærer rehabilitering.
ITB-ansvarlig er en viktig rolle som ikke er ansvarlig for det faglige innholdet, men skal være bindeleddet mellom de ulike funksjonene og aktørene. Den skal være et kontrollorgan og en ressurs som skal sørge for at tekniske løsninger blir ivaretatt i alle faser av et byggeprosjekt, helt fra forprosjekt til overlevering. ITB-ansvarlig er en fasilitator – en som hjelper med å definere og nå mål, tilrettelegge for samspill og iverksette tiltak ved behov.
ITB-ansvarlig kan i flere tilfeller få oppgaver som går ut over standarden. Dette kan være der hvor byggherre ønsker en faglig kontroll samtidig med rollen som fasilitator gjennom prosjektet. Typisk kan det være en person som har god erfaring med automatikk fra VVS- eller elektrofag, og derfor kan gi faglig støtte i tillegg til ITB-rollen. ITB-ansvarlig vil naturlig forme rollen sin etter erfaring og faglig kompetanse.
Om Prosjektets faser
Fase 1: Eksisterende SFO–bygg rives og arbeidene med «nybygget» (Bygg C) gjennomføres. Bygging av nye
utomhus arealer nordside med rehabilitering av kunstgressbane.
Fase 2: Rehabilitering av bygg A. Lærerarbeidsplasser. Eksisterende lærerarbeidsplasser i bygg B driftes i
denne fasen.
Fase 3: Riving av eksisterende bygg med arealer for gymnastikk, sløyd og kontorararbeidsplasser.
Rehabilitering og ombygging av eksisterende bygg B.
Fase 4: Bygging av ny skolegård mellom bygg A,B og bygg C. Ombygging av P–plass med ny hente–
bringesløyfe «kiss & ride» m.v.
Det er Backe Østfold AS som er totalentreprenør i prosjektet og Deres dyktige team har allerede vist at de har god kontroll og struktur. Vi ser derfor frem til et godt prosjekt og et enda bedre resultat for Fredrikstad Kommune.